torsdag 21 januari 2010

Matematik = hjärngymnastik

Idag har Jessica varit på jobb hela långa dan...Hon åkte långt innan vi vaknade imorse och kom hem när barnen somnat igen. Måste vara jättetufft att vara ifrån sin familj sådär (jag hade nog aldrig fixat det), men är det obligatorisk utbildning så är det!

Istället för att äta middag själva (jag och pojkarna), så passade vi på att bjuda morfar Johan och Jonathan (min bonuspappa och lillebror) på tacos! Supermysigt!
Mamma jobbade kväll, så det passade dem utmärkt (då slapp de fixa någonting själv - mansgrisar som de är)! ;)
Efter maten lekte barnen och morfar med lera och jag fick äran att hjälpa Jonathan med ett par matteuppgifter - verkligen kul!



Med ens vi slog upp boken insåg jag hur mycket jag faktiskt saknade skolan (man saknar inte kon fören båset är tomt)...Ekvationer, olikheter, kvadratrötter mm..- det är faktiskt roligt!



Blir ju tyvärr inte så mycket "hjärngympa" när man går hemma mammaledig... Visst råkar man ut för en del problemlösning, men istället för matematiska uträkningar, krävs det iregel bara bra planering...och en stor skvätt tålamod!
T.ex. hur man ska hinna i tid till ett bestämt möte utan att någon av pojkarna är hungrig, trött, bajsig etc etc. You name it!
Det kan många gånger vara ganska klurigt att få till det, men precis som inom de flesta andra områden, så ger övning färdighet! ;)
Längtar i alla fall tills den dagen då jag är åter i skolbänken och får utöka och använda min befintliga kunskap !

Killarna precis innan läggdags...
Är så härligt att se hur dem på sista tiden faktiskt börjat leka tillsammans. Zacharias visar och förklarar och William bara hänger med på noterna ;)
Mina godis-prinsar!

Inga kommentarer: