fredag 8 januari 2010

Mamma-känslor och tankar...

Jessie tog med sig Zacharias till Andy´s lekland imorse för att busa, så jag passade på att ha lite egentid med William - supermysigt! Vi lekte och sjöng (vilket Wille älskar när man gör) och sen tog jag honom i vagnen och passade på att gå en långrunda medan han sov middag. Att vara ensam med all uppmärksamhet är han som lillebror inte bortskämd med precis, det är ju tyvärr så när man är andra barnet. Därför är jag och Jessie väldigt noga med att ibland ta varsitt barn och hitta på något var för sig, tror det är oerhört viktigt!

För mig tagit mycket längre tid att komma inpå William än vad det gjorde med Zacharias.. Med Zache var allting så uppenbart, allting bara "klicka" från första stund. Vet inte om det har och göra med att han var första barnet, eller om det är för att William haft kolik och mer eller mindre varit missnöjd sedan han föddes. I vilket fall som helst så har allting kommit med suggessivt med Wille, både känslor och rutiner. Älskar båda min killar över allting annat, men känner att det är viktigt att få dela detta, om hur olika det kan vara och kännas. Allting är nämligen inte guld och gröna skogar när man får barn, och jag tror många känner igen sig i min situation, även om det är något man inte pratar om.
Jag känner mig däremot mycket mer avslappnad som mamma denna gången, vilket jag bara tror är positivt. Kommer ihåg när Zacharias var liten - jag släppte honom inte en stund. Gick och bar på min lilla prins från det att vi gick upp på morgonen tills vi gick och la oss. Och var det någon gång han inte var i min famn så vid minsta lilla pip dök jag upp....Galet att se tillbaka på...Var knappt jag lämnade ifrån honom till Jessie ens... Men med William har jag varit mer lugn, och det märker man tydligt på deras olika personligheter!
Wille-bus är väldigt framåt och tuff med världens "järnvilja" och dåliga tålamod. Vid minsta motgång blir han galen! Dessutom behöver han "a lot of attention". Zacharias däremot är en riktigt lugn, trygg och blyg kille. Han är mer försiktig och avvaktande och tar allt som det kommer. Dock är han väldigt busig och älskar hitta på hyss - vår egen lilla Emil!
Fantastisk att se att två helsyskon kan vara så olika! Våra pojkar är verkligen varandras motsatser! Men dock lika goa och älskvärda - var och en på sitt vis!

Tuffingen - Zache



Wille-bille-bus!


Kan inte fatta att det snart gått ett år sedan William föddes! Ett helt år!! Undrar var det året blivit av!!? Om två månader fyller han 1 vår lilla bus-unge! Galet!
Men samtidigt så mysigt!
Kan se min lilla familj till sommaren, Wille som knallar omkring och Zacharias på sin älskade trehjuling! Ser fram emot att cykla ut på äventyr - med barnen bak i cykelkärran och picknicken packad i cykelkorgen!! Guuud vad jag längtar! Snart är värmen här!

2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Jag tycker du är en fin mamma och en go dotter,samtidigt får vi inte glömma din andra hälft som jag oxå älskar lika mycket som dig. Pappa

Lisbeth sa...

Jag håller med, ni är fantastiska!