onsdag 24 mars 2010

I valet och kvalet...?!

Är så kluven över vad jag ska ta mig för... Sitter kvällarna igenom med datorn i knäet och "slänger iväg" CV:n till höger och vänster i hopp om att hitta ett tillfälligt arbete, utan provisionlön, gärna kvällstid...! Verkar dock nästintill omöjligt att hitta något från den grund jag står idag- tvåbarnsmamma, ingen vidare erfarehet, ett år kvar att komplettera på gymnasiet... Visst skulle jag säkert kunna få jobb inom vården eller i någon butik, platser som alltid skriker efter personal (bland annat på Jessies jobb i Danmark) men då frågar jag mig själv - är det vad jag egentligen vill?!
Svaret på den frågan är ganska enkel: - Nej, självklart inte!
Det handlar inte om att jag är kräsen eller bortskämd -alla jobb är bra jobb- utan vad det handlar om är snarare min rädsla för att (som så många andra gör/gjort) fastna i något jag innerst inne inte vill syssla med. Jag tror att det är lätt att bli bekväm och "nöja sig" bara för att man har ett jobb, men jag som har lätt för skolan vill utbilda mig och i framtiden arbeta med något jag verkligen brinner för och som jag känner "ger" mig något! Vill inte bara "slänga bort" den kunskap och styrka jag sitter på.
Problemet, eller rättare sagt, det som får mig att tveka/vela är att vi precis köpt och ska bygga hus. Alla vet vi att de första åren är "hundår" och det optimala är kanske inte att sätta sig i skolbänken då. Å andra sidan var jag inne på CSN:s hemsida och beräknade hur mycket jag skulle få ut i månaden om jag studerar heltid och väljer ta studielån, den sammanlagda "inkomsten" skulle då hamna på ca. 14000. Detta inkluderat barnbidragen och vårdnadsbidrag för William (under förutsättning att jag de första två åren skulle läsa på distans och ha honom hemma), är ungefär lika mycket som jag skulle tjäna på att jobba heltid på något av de få arbeten jag möjligtvis skulle kunna få...

Gaah, blir galen...!!

Får bolla med Jessica och andra i min närhet efter tips och råd och hoppas verkligen jag fattar rätt beslut!
Även om jag innerst inne vet vad JAG vill, är det mycket annat som spelar in.., bl.a. att älskling inte längre ska behöva jobba helger...
Vad hade ni gjort?!

Inga kommentarer: