måndag 7 mars 2011

Islam, funderingar och massa tårar...

Dagen började strax innan sju då William stod vid sängkanten med "snutten" i högsta hugg. Världens underbaraste leende kombinerat med ett ljuvligt "Heeej mamma" och solens strålar som lös upp sovrummet, resulterade i en fantastisk start på en blivande fantastisk dag!!
Morgonpromenad, frukoststund och en härlig lång dusch med lillprinsen, följdes av väckning av resterande älsklingar för att sedan styra färden mot moskén i Malmö. Dagen var nämligen vigd åt ett intressant studiebesök just där med skolan och det var inte utan att besöket blev just intressant. För mig som inte tror på speciellt mycket mer än livet, kändes imamens berättelse om kvinnosyn och ritualer oerhört avlägset. Att man kan älska en Gud och profet mer än sina barn, och dessutom anpassa hela sitt leverne efter en skriven bok, är för mig fullständigt otänkbart. Det känns så "gammalmodigt" på något vis...
Då jag ställde frågan om synen på homosexuella, drogs paralleller med incest och beteendet ansågs som synd snarare än kärlek. Jag må vara trångsint, men dagens visit bidrog snarare till frustation än ökad förståelse. Jag vill bara öppna ögonen på dessa stackars människor och förklara hur förlegat deras tankesätt faktiskt är, och samtidigt försöka få dem att förstå hur jag ser på det hela... Antar att kulturen och ekonomin har en alldeles för betydande roll, och precis som här så krävs det välfärd för att bryta gamla mönster. Det är ju faktiskt bara 32 år sedan homosexualiteten togs bort som en diagnos från socialstyrelsens register, och tänk vad som hänt sedan dess. Numer kan vi, precis som alla andra, leva ett öppet, härligt liv, med rätt att både ingå äktenskap och skaffa barn - fantastiskt, men samtidigt en sådan självklarhet!
Nåväl, jag hoppas i alla fall att de inom en snar framtid ska få upp ögonen och inse att man faktiskt är lika mycket värd, oavsett kön, läggning, härkomst eller religion!

Efter avklarat besök och med tusen tankar och obesvarade frågor cirkulerande i skallen, begav vi oss åter mot skolan för att avverka dagens sista föreläsning.

Eftermiddagen spenderades på alla Malmös tänkbara bilskrotar, på jakt efter reservdelar till Jessicas krockade pendlarbil, och skam det som ger sig. På sista stället, på väg att ge upp fanns allt vi var ute efter och därmed inleds nu väntan på färdigställande från verkstaden. Ska bli skönt att åter ha varsin bil, då jag för tillfället är fast i Svedala när älsklingen jobbar kväll.
Efter skrotrunda, Bosse bildoktor-visit och så även en runda i biltvätten, blev klockan plötsligt mycket och gemensamt fattades beslutet om kinamat till middag - åter till Malmö (som har den enda riktiga sådana) och sedan hem för att "trycka i snudan". Maten smakade trots obefintligt lukt-/smaksinne oväntat bra och illamående har för första gången idag lyst med sin frånvaro - fler sådana dagar tack!!

Idag var ju den efterlängtade premiären av "En unge i minuten" och inte helt oväntat så sprutade tårarna i takt med tjejernas krystvärkar - blödiga, blödiga jag...! Kan inte nog längta efter att det åter är jag som ligger där och upplever detta underbara, magiska ögonblick!






Vill passa på och tacka för alla fina kommentarer, ganska oväntat faktiskt! ;) Med tredje barnet trodde jag inte engagemanget var SÅÅ stort som 70 kommentarer och lyckoönskningar på Fb samt ett par stycken här- KUL! Så åter tusen tack!!

Har börjat spåna på lite namn (kan ju inte låta bli) och än så länge väger Zacharias förslag tyngst - både fina, välpassande till syskonens och frramförallt betydelsefulla då storebror föreslagit! Men men än är det lååångt tid kvar och vi lär väl ändras oss ett par gånger innan det slutligen är dags!

Har ni några fina förslag!? Skulle vara kul med ett ovanligt men ändå existerande namn som matchar Zacharias och William...
Är som sagt helt hundra på att få en pojke till, så därför är det endast de namnen som kommit på tal, dock hade det ju varit otroligt kul med en liten flicka den här gången...;) Oavsett vad så hoppas vi på en frisk, fullgången knodd med tio fingrar och tår!!

Dags att fortsätta med temat förlossning då morgondagen bjuder på seminarium i ämnets historia - bäst att vara påläst!!

Godnatt mina vänner!

1 kommentar:

Frida sa...

hejhej!
namn är alldeles för kul tycker jag. men iaf julius tycker jag hade passat fint med dom andra namnen. lite ovanligt, men finns, alltså allt du vill ha ;)

ha det fint!
frida