måndag 24 januari 2011

Wille-bille-bus!

Gud vilken dag!!
William har kommit in i den efterlängtade, högst underbara 2-års trotsen och ordet nej tycks inte existera för honom.
Trots upprepande tillsägelser möts man bara av en skrattande busunge, och "hyssen" har avlöst varandra, ett efter ett hela dagen..

Minns när Zacharias var just såhär och jag upplevde honom som jättejobbig, nu i efterhand kan jag säga att hans beteende var ingenting!!
Efter att ha bitit storebror i armen, hällt filmjölk över hela golvet och slagits med röret till dammsugaren, har denna pojke (läs demon) fått tillbringa större delen av dagen på "skäms-mattan"...dock utan vidare resultat!
Istället för att använda rummet som straffplats, införde vi dörrmattan som skamvrå när Zacharias var liten - och så har det fått förbli... Skillnaden är dock att efter Zache hade suttit där ett par gånger förstod han vinken och upphörde med det som orsakat en irritation, medan William som sagt bara skrattar och tycker det är skitkul att hela tiden bli tillbakavisad...

Mycket beror nog på mig, och har att göra med att jag inte varit tillräckligt konsekvent, då Jessie inte har något problem alls - det får jag i nacken nu!
Säger hon ifrån en gång så lyssnar Wille direkt, medan jag kan ägna en hel dag åt tillrättavisning och förklaring av vad man får och inte...snacka om att köra med mamma...!

Och inte nog med det - han är ju dessutom så jäkla söt där han sitter på mattan, dubbelvikt av sitt härliga bebisskratt, när en annan ska försöka hålla minen och vara "arg"...inte lätt! Fick gå ifrån ett par gånger idag för att undvika att själv brista ut i gapskratt!

Men...Bortom allt trots och bus så är han så underbart klok och gó denna lilla prins!! Kvällen spenderade vi med att lägga pussel tillsammans och jag blev lagom chockad när jag insåg att han på mindre än nån minut fått ihop varenda bit på rätt plats - fantastiskt!!

Nu sover mina tre och som vanligt sitter jag med skolböckerna framtagna och datorn i knäet, längtar tills imorgon då deadline passeras och det därmed är slut på kvällsplugg!!

Till helgen har vi inga planer utan får helt enkelt se vad väder och dagarna erbjuder - massa mys iaf!!
Natti natt!

Inga kommentarer: